O ΠΙΝΑΚΑΣ ΤΟΥ ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ Φωτο: Street-Life.gr ΑΥΤΟΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ… Έργο της Gill Button Πιθανότατα πιο δύσκολη από ποτέ. Αν νόμιζες ότι μόνο εσύ είχες το πρόβλημα, να σε διαβεβαιώσω ότι δεν είσαι ο/η μόνος/η. Ο μέσος όρος διάρκειας προσοχής (το λεγόμενο “attention span“) των ανθρώπων ήταν κάποτε 20 λεπτά, ενώ τώρα, όπως ισχυρίζονται οι επιστήμονες, είναι μόνο 9 δευτερόλεπτα! Illustration: Steve Cutts Οι λόγοι; Ο σύγχρονος τρόπος ζωής του δυτικού πολιτισμού, η ανάπτυξη της τεχνολογίας, η ραγδαία εξάπλωση των κινητών τηλεφώνων και η σαρωτική επέλαση των social media: νέα, ειδοποιήσεις, τηλεφωνήματα, κι άλλα νέα, εικόνες, ποιος-τι-που, κι άλλες εικόνες, ποια-πήγε-κι-άπλωσε-τα-ρούχα-στην-ταράτσα, πως-τα-άπλωσε-και-γιατί, εσύ πρόλαβες το νέο instagram story του δον Τζιτζιφρίγκου και της κόμισας ντε λα Μόστρα; Πηγή: giphy.com Έργο του Alex Gross Έχει πάρει φωτιά το ρημάδι το τηλέφωνο, γκρεμίστηκε το instagram πάλι γειτόνοι, ξεκίνησε η επαναστάση του καναπέ στο twitter, “first world problems” που λένε και στο χωριό. Ω τι συγκίνηση… μισό λεπτό να βάλω τον αντίχειρα στο νάρθηκα κι επιστρέφω. Άπειρα, ασταμάτητα ερεθίσματα και αφιονισμένες υπάρξεις στο δρόμο της δόξας διεκδικούν την προσοχή μας, επικρατεί μια διαρκής αίσθηση του κατεπείγοντος για ό-λ-α, πως να μην καεί ο εγκέφαλος; H ικανότητα για συγκέντρωση είναι πλέον πολύτιμη δεξιότητα. Είναι στο χέρι μας να επιλέξουμε που θα στρέψουμε την προσοχή μας. Illustration: Steve Cutts ΣΤΟΝ ΚΗΠΟ ΤΩΝ ΠΑΡΑΙΣΘΗΣΕΩΝ “O κήπος των επίγειων απολαύσεων” – Έργο του Ιερώνυμου Μπος “Οι άνθρωποι γενικά κρίνουν από τα φαινόμενα παρά από την πραγματικότητα, γιατί η όραση ανήκει σε όλους η αντίληψη όμως σε λίγους…” είχε πει ο Νικολό Μακιαβέλι, διάσημος αμφιλεγόμενος πολιτικός στοχαστής και λατρεμένος μέντορας των απανταχού δαιμόνιων τακτικιστών στον κόσμο της πολιτικής, της showbiz και των επιχειρήσεων. Illustration: Charles Copeland Ως γνωστόν, μια από τις αγαπημένες, μεταξύ άλλων, ενασχολήσεις του Street-Life.gr είναι και η “χαριτωμένη” αποδόμηση της σύγχρονης, lifestyle μαχόμενης παπαρολογίας. Όχι μόνο λόγω μακράς προϋπηρεσίας της γραφούσας σε επαγγελματικούς χώρους, όπου αναπόφευκτα έρχεται κάποιος σε επαφή με εκπροσώπους αυτής της -κατά τ’άλλα εξαιρετικά διασκεδαστικής για πολλούς- φυλής, αλλά και γιατί έχουν ενδιαφέρον οι διεργασίες μέσω των οποίων κατασκευάζονται εντυπώσεις, χτίζονται “εικόνες” και “προσωπικότητες”, προκειμένου να επηρεαστεί ή και να χειραγωγηθεί κάποιες φορές το φιλοθεάμον κοινό και να δοξαστούν οι αναδυόμενες ή αναγεννημένες “προσωπικότητες” (αναλόγως με την φάση που βρίσκεται το ιερό “brand” τους) όπως τους αρμόζει. Monty Python – Φωτο: Pinterest Σκοπός δεν είναι η δημιουργία πόλωσης, ούτε η ηθικολογία σε καμία περίπτωση, αλλά η παροχή μιας διαφορετικής σκοπιάς ως προς τη νοητική επεξεργασία των “εικόνων“, των “παράλληλων ζωών” σε social media -τηλεόραση και των λαμπερών φωτογραφίσεων στα περιοδικά. Κάποια στιγμή δεν πρέπει να ξεκινήσει και αυτός ο διάλογος; Illustration: Mel Ramos “Αll business is show business”, μια ατελείωτη σαπουνόπερα (εντός και εκτός τηλεόρασης), οι εικόνες – κυριολεκτικά και μεταφορικά – είναι πολλές φορές απατηλές αλλά και άθελα τους αποκαλυπτικές στο εξασκημένο μάτι. Για να μην μιλήσω και για τις διάφορες λυρικές “αγιογραφίες” – εκ βαθέων εξομολογήσεις διαφόρων αφιονισμένων σελέμπριτις (όπου ο λόγος τους δεν συνάδει ποτέ με πράξεις), οι οποίοι κουράζονται τόσο, μα τόσο πολύ με όλη αυτή τη δημοσιότητα, ενώ παράλληλα ξελυσσάνε στο instagram και στα στημένα παπαρατσικά ενσταντανέ για να εμπεδώσουμε, προφανώς, πλήρως τον παραλογισμό τους. Illustration: Charlie Anderson Όμως, εξίσου απατηλό μπορεί να είναι και το αίσθημα έλλειψης πληρότητας ή ικανοποίησης από τη ζωή μας ως ασυνείδητο μήνυμα που στέλνει ο εγκέφαλος μας μέσα στο δεδομένο περιβάλλον, όταν δεν διαθέτουμε τα κατάλληλα εργαλεία και άμυνες για να το επεξεργαστούμε. Στην εποχή της νέας αυταρέσκειας, του υπερκαταναλωτισμού και του υπαρκτού παπαρολογισμού η διαύγεια σκέψης είναι πάντα ένα ζητούμενο. Illustration: Lara Odell Φωτο: Jimmy Marble Oλοένα και περισσότερες έρευνες καταδεικνύουν τις αρνητικές συνέπειες από τη χρήση των social media. Tα καμπανάκια αρχίζουν και χτυπάνε. Για παράδειγμα, το instagram είναι η εφαρμογή με τις χειρότερες συνέπειες στην ψυχική και πνευματική υγεία των νέων. Ο καθένας ας επιλέξει το δηλητήριο του. Φωτο: instagram.com/wastedrita “THE HALO EFFECT”: ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣΤΕΦΑΝΟΥ Illustration: Arthur Sarnoff Λουστραρισμένα καθαρματάκια με ψυχοσύνθεση αρπακτικού – Υπέρλαμπρες υπάρξεις σε αέναο ναρκισσιστικό τριπάκι – Εντυπωσιακά αφεντικά με συμπεριφορά τραμπούκου κ.ο.κ. Είμαστε όλοι θύματα του λεγόμενου halo effect – το φαινόμενο του φωτοστέφανου. Ένα είδος γνωστικής προκατάληψης, όπου η κρίση μας λειτουργεί μεροληπτικά όταν αξιολογούμε άτομα με ελκυστική εμφάνιση και τείνουμε αυτομάτως να τα θεωρούμε πιο έξυπνα, συμπαθητικά, επιτυχημένα, ικανά κλπ. Εν ολίγοις, αποδίδουμε θετικές ιδιότητες σε άτομα με καλή εξωτερική εμφάνιση, χωρίς κάτι τέτοιο να ανταποκρίνεται απαραίτητα στην πραγματικότητα. Κάπως έτσι λειτουργεί και συντηρείται όλος ο μύθος με τις διασημότητες και τo χώρο του θεάματος, της πολιτικής, των επιχειρήσεων και του μάρκετινγκ σε κάθε τομέα. Είπαμε, “All business is show business“. Illustration: Robert McGinnis Έργο των Connor Brothers Στην εποχή όπου κυριαρχεί πλέον η δικτατορία της εικόνας και ο καθένας “ότι δηλώσει ή ποστάρει στα social media, είναι” χωρίς το επιθυμητό “image” να υποστηρίζεται επαρκώς από το σχετικό υπόβαθρο και στην πράξη (περιεχόμενο – πραγματικός τρόπος ζωής), η παραπλάνηση βασιλεύει. Φωτο: Pinterest Ειδικά όταν το ζητούμενο είναι η συμπάθεια, μια ψήφος, μια άφεση αμαρτιών, μια διευκόλυνση, ένα ξέπλυμμα πρότερου βίου, μια ενίσχυση πορτοφολιού, ή απλά η χειραγώγηση της κοινής γνώμης. Διότι τις περισσότερες φορές υπάρχει πάντα μια κρυφή ατζέντα… H ΑΘΕΑΤΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΩΝ LIFESTYLE ΠΕΡΙΟΔΙΚΩΝ Illustration: Derek Gores “How to lose friends & alienate people” (“Πως να χάσεις τους φίλους σου”) – 2008 Μια απολαυστική κωμωδία που σατυρίζει εύστοχα τον κόσμο της σόουμπιζ και των glossy lifestyle περιοδικών. Εμπνευσμένη από πραγματικά γεγονότα, βασίζεται στo ομώνυμο βιβλίο του Βρετανού δημοσιογράφου Toby Young και αναφέρεται στην περίοδο της θητείας του ως contributing editor στο γνωστό περιοδικό Vanity Fair. “The looky-loos read us because, well, they weren’t there. And the glitterati read us because we tell them they were there. For the system to work, we have to know where “there” is.” Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΜΙΝΤΙΑΚΗΣ ΑΠΟΠΛΑΝΗΣΗΣ Illustration: Κωνσταντίνος Κακανιάς “Οι άνθρωποι έχουν αδυναμία στο φαντασμαγορικό, το μαγικό, διότι έτσι ξεφεύγουν από την ρουτίνα της καθημερινότητας.” “Θέλουμε αυτό που θέλουν ή έχουν οι άλλοι. Έχουμε μια έμφυτη ροπή στο μιμητισμό.” “Είμαστε επιρρεπείς στην ένταξη σε αγέλες, έχουμε την τάση να ακολουθούμε ηγέτες ή άτομα με επιρροή που θα μας λένε τι να κάνουμε, που θα δίνουν κατεύθυνση στη ζωή μας” “Το μέσο είναι το μήνυμα.” “Στα δύσκολα, προτιμάμε να καταφεύγουμε στον παιδισμό και τη θυματοποίηση, είναι προτιμότερη η ‘μακάρια ανευθυνότητα’ από την ενηλικίωση.” “Επηρεαζόμαστε από την εξωτερική εμφάνιση, οι εικόνες μας γοητεύουν και μας αποπλανούν.” Illustration: Steve Cutts Τα παραπάνω αποτελούν μερικές από τις παραδοχές πάνω στις οποίες παίζεται και συντηρείται το μιντιακό παιχνίδι αποπλάνησης. Ποιος ή ποια δεν έχει κουραστεί πλέον με όλο αυτό το διαρκές ναρκισσιστικό παραλήρημα σε ΜΜΕ ή social media, όπου το προσφερόμενο περιεχόμενο είναι εκατοντάδες ημερολόγια από σέλφις (“Θαυμάστε με!”, “Δοξάστε με!”, “Αγοράστε με!”, “Αντιγράψτε με!”, “Κοίτα που πήγα – τι έκανα – τι δεν έχεις!”, “Η μόδα, η ομορφιά και τα ταξίδια είναι το πάθος μου!”); Πόση πόζα, πασαρέλα και λύσσα για δημοσιότητα μπορεί να αντέξει άραγε κανείς; Έργο της Marie Larkin Illustration: John Atkinson Ποιος ή ποια δεν έχει κουραστεί να ψάχνει σε 20 διαφορετικές πηγές μια εμπεριστατωμένη, ψύχραιμη, αντικειμενική ανάλυση ή ρεπορτάζ για ένα θέμα της επικαιρότητας; Μήπως υπερισχύει η ποσότητα και όχι η ποιότητα του προσφερόμενου περιεχομένου, διότι, ας μη γελιόμαστε, αυτό συμφέρει την πλειοψηφία των ιδιοκτητών των ΜΜΕ και είναι λίγα τα μέσα που διατηρούν επιτυχώς την ισορροπία; Φωτο: Pinterest Όταν γνωρίζουμε πως “στήνεται το παιχνίδι” ή τις ψυχολογικές διεργασίες που συντελούνται μέσα μας και συνειδητοποιούμε τι πραγματικά συμβαίνει πίσω από την επιφάνεια των πραγμάτων, τότε μπορούμε να επεξεργαστούμε αποτελεσματικότερα κάθε τι που μας πλασάρεται ως τάση, νέoς/α guru του lifestyle ή της μόδας, νέα εφαρμογή που πρέπει οπωσδήποτε να αποκτήσουμε ή κάτι ακόμα που πρέπει να αγοράσουμε για να είμαστε πιο “πλήρεις” στην απατηλή κενότητα της ζωής μας. Eίναι κι αυτός ένας τρόπος για να ανακτήσουμε τον έλεγχο της σκέψης και της ζωής μας. Να ρίξουμε μια ματιά και στην κλειδαρότρυπα της παραπλάνησης. Έργο-κολάζ του Peter Piller Φωτο: swiss-miss.com Παρεμπιπτόντως, κάποιοι ακόμα γκρινιάζουν και προβάλλουν εντόνως τον αποτροπιασμό τους για το κυρίαρχο “lifestyle” και την αισθητική που επέβαλαν τα εγχώρια περιοδικά της προηγούμενης εικοσαετίας και πόσο έβλαψαν το φιλοθεάμον κοινό. Τι έχουν να πουν για τη σημερινή εποχή των MME άραγε; Το ζήτημα, στην προκειμένη περίπτωση, δεν είναι γιατί διαμαρτύρονται, ποιος έχει δίκιο ή άδικο, αλλά η περιορισμένη και πολλές φορές επιφανειακή σκοπιά μέσα από την οποία αναλύουν εκείνη την περίοδο, έχοντας ως μοναδικό στόχο τη δημιουργία πόλωσης και εξαγρίωσης του, κατά τ’άλλα “αθώου” πάντα, κοινού. Η αγορά διαμορφώνεται με βάση την προσφορά και τη ζήτηση. Και η ζήτηση καθορίζεται από το εκάστοτε κοινό. Illustration: Mel Ramos Illustration: Charlie Anderson Βλέποντας όλη αυτή την περίοδο από απόσταση και σε σύγκριση με τα σημερινά δεδομένα που ακριβώς βρισκόμαστε; Διότι δεν είδα κανέναν από τους εγχώριους προστάτες πνεύματος και ηθικής να ωρύονται, για παράδειγμα, με το ίδιο πάθος για τον τυφώνα Καρντάσιανς (και τους λοιπούς εγχώριους κλώνους), αυτό το ανεπανάληπτο φαινόμενο ολικής αποχαύνωσης στον φαντασμαγορικό κόσμο του lifestyle, τις νέες ιερές αγελάδες εξ Αμερικής. Α, ξέχασα, τώρα είμαστε μέλη του παγκόσμιου χωριού και διανύουμε περίοδο παρατεταμένης οικονομικής ύφεσης. Illustration: Fucci “Τι θα πιστέψουμε τελικά, τα γεγονότα ή τα μάτια μας;” ΑΠΟΤΟΞΙΝΩΣΗ Φωτο: Pinterest Illustration: Ana Albero Illustration: Laura Berger Φωτο: Pinterest * Yστερόγραφο Got To Give It Up – Marvin Gaye Leave a Reply Cancel ReplyYour email address will not be published.CommentName* Email* Website Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment. Notify me of follow-up comments by email. Notify me of new posts by email. Current ye@r * Leave this field empty Δ