Με αφετηρία το 2014 και για 3η συνεχή χρονιά διοργανώθηκαν τον προηγούμενο μήνα τα Digital Media Awards, από το περιοδικό Marketing Week των εκδόσεων Boussias Communications. Πρόκειται για έναν σημαντικό θεσμό στον κλάδο των ψηφιακών εκδόσεων, ο οποίος, παρότι ξεκίνησε αρκετά καθυστερημένα στην Ελλάδα, ενισχύει την ψηφιακή αγορά και τις εταιρίες που δραστηριοποιούνται σε αυτήν. Επιπλέον, μέσα από αυτόν το θεσμό αναγνωρίζεται επιτέλους μια σειρά έργων ως αποτέλεσμα προσπάθειας πολλών αξιόλογων επαγγελματιών οι οποίοι, ως αφανείς ήρωες, ναι μεν δραστηριοποιούνταν σε αυτό τον κλάδο εδώ και πολλά χρόνια όμως τώρα επιβραβεύεται επισήμως η δουλειά τους. Το αισιόδοξο στοιχείο είναι ότι παρά τις ατελείωτες αντιξοότητες βελτιώνεται συνεχώς το επίπεδο και πραγματικά αναδύονται ολοένα και πιο ποιοτικές δουλειές. Μέχρι πρόσφατα οι περισσότερες διαφημιστικές εταιρίες και τα media shops υπήρξαν αρκετά διστακτικά και σχετικά απρόθυμα – στην Ελλάδα τουλάχιστον – ως προς την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών και την ενσωμάτωση των digital εκδόσεων και εφαρμογών όχι μόνο στα διαφημιστικά τους budgets, αλλά και στην συστηματική εκπαίδευση των στελεχών τους σε μεγαλύτερο εύρος, ώστε να κατανοήσουν τα νέα τεχνολογικά δεδομένα, να διερευνήσουν τις βέλτιστες πρακτικές για την υλοποίηση τους μέσα από τα σχετικά πλάνα και κατ’επέκταση να πείσουν και τους διαφημιζόμενους – δηλαδή τους πελάτες τους – να επενδύσουν σε νέες αναδυόμενες τεχνολογίες και πλατφόρμες, όπως για παράδειγμα η αγορά των tablets. Το ζήτημα αυτό έχει απασχολήσει σε μεγάλο βαθμό όχι μόνο την Ένωση Εκδοτών Διαδικτύου (ΕΝΕΔ) και τους προσκεκλημένους ομιλητές στα ετήσια συνέδρια που διοργανώνονται για τον ευρύτερο κλάδο των εκδόσεων (Publishing Conferences από την Boussias Communications), αλλά και τις ίδιες τις εταιρίες που δραστηριοποιούνται στο χώρο αυτό και παλεύουν καθημερινά να επιβιώσουν σε μια διαφημιστική αγορά που συνεχώς συρρικνώνεται και οι διαφημιζόμενοι λόγω έλλειψης επαρκούς ενημέρωσης και εκπαίδευσης ως προς τις προσφερόμενες επιλογές προώθησης τους διστάζουν να αποκλίνουν από την πεπατημένη. Με βάση αυτά τα δεδομένα, λοιπόν, ο θεσμός των Digital Media Awards καλείται να “αναδείξει και να επιβραβεύσει τις βέλτιστες πρακτικές και δουλειές στις Ψηφιακές Εκδόσεις και Μέσα, μέσα από case studies, τα οποία θα αποτελέσουν οδηγό για όλους”, καθώς και να “αναδείξει το υψηλό επίπεδο καινοτομίας που διαθέτει ο κλάδος”, όπως αναφέρεται στο σχετικό site. “Recognizing excellence in Digital Media” είναι το σλόγκαν τους. Ως εδώ όλα ακούγονται πολύ ωραία και ενθαρρυντικά. Το θέμα είναι κατά πόσο το “Όραμα” και η “Αποστολή” τους συνάδει με την πραγματικότητα έτσι όπως αυτή αποτυπώνεται στο δια ταύτα. Πιο συγκεκριμένα: 1. Mεγάλη απορία, έκπληξη, απογοήτευση και δυσαρέσκεια μου προκάλεσε το γεγονός ότι οι κατά τ’ άλλα πολύ αξιόλογες κριτικές επιτροπές του 2016 και 2015 δεν περιλάμβαναν ούτε έναν – έστω για δείγμα – Creative Director ή Creative/Αrt Whatever με σπουδές, γνώσεις και αποδεδειγμένη εμπειρία στον ψηφιακό και όχι μόνο σχεδιασμό. Μοναδική εξαίρεση αποτέλεσε η πρώτη χρονιά, το 2014, όπου στην κριτική επιτροπή βρισκόταν ένας και μοναδικός Creative Director. Δεν γνωρίζω ποιος λαμβάνει τις αποφάσεις για αυτά τα θέματα και με ποια κριτήρια, θεωρητικά όμως σε μια διοργάνωση που επιβραβεύει την αριστεία και την καινοτομία θα έπρεπε αν μη τι άλλο να υπάρχει diversity στην κριτική επιτροπή – ένα ικανό μείγμα εκπροσώπων από όλο το φάσμα της ψηφιακής αγοράς. Ίσως έτσι να μην παρατηρούσαμε το φαινόμενο να επιβραβεύονται, ανεξαρτήτως περιεχομένου, μεταξύ άλλων και δουλειές με παλαιομοδίτικο και κάτω του μετρίου, αδιάφορο εικαστικό ή την αποθέωση, για δεύτερη (!) συνεχή χρονιά, εκδόσεων οι οποίες αποτελούν χαριτωμένες αντιγραφές, σε επίπεδο λογοτύπου και εξωφύλλου, εκδόσεων του εξωτερικού, ενώ το συνολικό “look & feel” τους παραπέμπει στην καλύτερη περίπτωση σε εργασία τελειόφοιτου από σχολή γραφιστικής, κατά τα λεγόμενα έμπειρων digital art directors, εκτός επιτροπής φυσικά και με τα οποία οφείλω να συμφωνήσω. Στην εποχή που διανύουμε επικρατούν οι όροι “User Experience Design (UX)” και “User Interface Design (UI)” στον τομέα του digital σχεδιασμού εφ’όλης της ύλης και σχετίζονται μεταξύ άλλων με την ενίσχυση της εμπειρίας του χρήστη-αναγνώστη (User/Reader Experience) για την οποία όλοι μιλάνε, αλλά στην πραγματικότητα λίγοι νοιάζονται και ανταποκρίνονται στην πράξη. Υπάρχουν και στην Ελλάδα επαγγελματίες στον συγκεκριμένο τομέα, οι οποίοι ασχολούνται αποκλειστικά με αυτό και έχουν διαφορετική σκοπιά ως προς το design και την αξιολόγηση ενός έργου. Θεωρητικά τουλάχιστον κάθε ψηφιακό project σχεδιάζεται, εκπονείται και βελτιστοποιείται με βάση τρία στοιχεία: α) το σχεδιασμό – εικαστικό β) το περιεχόμενο και γ) τη χρηστικότητα (usability) ως προς τον τελικό αποδέκτη. 2. Αποτελεί πλέον συνηθισμένη πρακτική σε ορισμένες εταιρείες να χρησιμοποιούνται έτοιμα templates του wordpress ή παρεμφερών εφαρμογών για την υλοποίηση των web sites, τα οποία (templates) στη συνέχεια προσαρμόζονται και παραμετροποιούνται ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε πελάτη. Αυτό δεν είναι κάτι κατακριτέο, όμως μήπως θα ήταν σκόπιμο να υπάρχει διάκριση μεταξύ native και adapted design, καθώς ο όγκος δουλειάς στο development και η “πρωτότυπη” δημιουργικότητα ως προς το εικαστικό διαφέρουν στις δύο περιπτώσεις; Κατ’επέκταση, καλό θα ήταν να γνωρίζουν και οι πελάτες τι ακριβώς πληρώνουν και τι αγοράζουν, καθώς δεν είναι λίγες οι φορές που, ανεξαρτήτως των βραβείων, web sites διαφορετικών εταιριών τυγχάνει να έχουν έντονες ομοιότητες στο σχεδιασμό τους. 3. Aπό τη σκοπιά της διαφάνειας και με στόχο την ενίσχυση της αξιοπιστίας του συγκεκριμένου θεσμού, θεωρώ ότι θα ήταν καλό, για ευνόητους λόγους, να γνωρίζει το ευρύτερο και φιλοθεάμον κοινό όχι μόνο τα βραβεία και τους νικητές, αλλά και τις υποψηφιότητες ή έστω κάποια shortlist σε κάθε κατηγορία, όπως συμβαίνει σε αντίστοιχες διοργανώσεις στο εξωτερικό. Επειδή τον τελευταίο καιρό το θέμα “αριστεία και κράτος” βρίσκεται στην επικαιρότητα και γίνονται πολλές λεκτικές διαμάχες γύρω από αυτό, ας ξεκινήσουμε την εποικοδομητική αλλαγή ο καθένας στον τομέα του αντί να περιμένουμε αδρανείς τα πάντα από το κράτος. “Εxcellence begins at home“. Υστερόγραφο Παρακαλώ πολύ θα μπορούσατε να ενημερώσετε το site των Digital Media Awards ώστε να εμφανίζονται ξανά τα βραβεία και οι νικητές των προηγούμενων ετών; Ευχαριστώ. Leave a Reply Cancel ReplyYour email address will not be published.CommentName* Email* Website Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment. Notify me of follow-up comments by email. Notify me of new posts by email. Current ye@r * Leave this field empty Δ